decrease font size Επαναφορά γραμματοσειράς increase font size
Αρχική Σελίδα elen

Έρευνα ΕΒΕΘ: 4 στους 10 Θεσσαλονικείς ψωνίζουν μέσω ίντερνετ

02/05/17 10:40

 

           

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

                                                                   Θεσσαλονίκη 02-05-2017

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Έρευνα ΕΒΕΘ: 4 στους 10 Θεσσαλονικείς ψωνίζουν μέσω ίντερνετ

Κάτι λιγότερο από μισό εκατομμύριο Θεσσαλονικείς επιλέγουν το διαδίκτυο για τις αγορές τους, με ρούχα, παπούτσια και ηλεκτρονικά προϊόντα να πρωταγωνιστούν στο… καλάθι των ηλεκτρονικών αγορών. Το ηλεκτρονικό εμπόριο κερδίζει έδαφος στο νομό Θεσσαλονίκης και όπως φαίνεται έχει πολύ… ψωμί ακόμη, καθώς αυξάνεται ολοένα και περισσότερο ο αριθμός των χρηστών του διαδικτύου που στρέφεται σε e-αγορές ή σχεδιάζει να αγοράσει προϊόντα μέσω ίντερνετ. Την ίδια ώρα, χιλιάδες επιχειρήσεις εξακολουθούν να γυρίζουν την… πλάτη στις online αγορές.

Τα ευρήματα αυτά προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από τις ad hoc ερωτήσεις που τέθηκαν σε καταναλωτές και επιχειρηματίες παράλληλα με την πρόσφατη έρευνα οικονομικής συγκυρίας «Βαρόμετρο του ΕΒΕΘ», που διενεργήθηκε –σε συνεργασία με την Palmos Analysis- σε συνολικό δείγμα 1.500 ερωτώμενων (800 επιχειρήσεις και 700 καταναλωτές). Συγκεκριμένα στο «Βαρόμετρο ΕΒΕΘ- Μάρτιος 2017», διερευνήθηκε –σε συνεργασία με την Palmos Analysis- η διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce) τόσο μεταξύ των καταναλωτών, όσο και μεταξύ των επιχειρήσεων του Νομού Θεσσαλονίκης.

Η καταναλωτική συμπεριφορά

Σύμφωνα με την έρευνα, 4 στους 10 καταναλωτές στο νομό Θεσσαλονίκης πραγματοποιούν κάποιες αγορές στο Διαδίκτυο. Μεταξύ όσων δεν ψωνίζουν μέσω ίντερνετ, η πλειοψηφία (41%) επικαλείται την έλλειψη εξοικείωσης με τη χρήση του Διαδικτύου γενικά και ειδικότερα ως εργαλείου πραγματοποίησης αγορών. Αυτό επικαλούνται κυρίως άτομα μεγάλης ηλικίας και σχετικά χαμηλής μόρφωσης. Σε μικρότερο (αλλά όχι αμελητέο) βαθμό αναφέρονται λόγοι όπως η έλλειψη πρόσβασης στο Διαδίκτυο (16%), η χαμηλή εμπιστοσύνη στις συναλλαγές μέσω Διαδικτύου (16%), η αδυναμία φυσικής επαφής με το προϊόν (12%) και ο φόβος για την ποιότητα των προϊόντων που διατίθενται μέσω του Διαδικτύου (12%). Ωστόσο, περίπου 1 στους 4 (27%) όσων δεν πραγματοποιούν σήμερα αγορές μέσω του Διαδικτύου δηλώνει ότι μάλλον θα το πράξει στο μέλλον.

Οι καταναλωτές του νομού Θεσσαλονίκης προμηθεύονται μέσω του Διαδικτύου μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων και υπηρεσιών. Κυριαρχούν τα είδη ένδυσης/υπόδησης και οι ηλεκτρονικές συσκευές (laptop, tablets, κινητά τηλέφωνα κτλ). Ακολουθούν τα είδη λιανεμπορίου (είδη supermarket, καλλυντικά, μη φαρμακευτικά σκευάσματα, βιταμίνες κτλ) και η αγορά ταξιδιωτικών υπηρεσιών (εισιτήρια μετακινήσεων, ξενοδοχεία, ενοικιάσεις αυτοκινήτων κτλ).

Συνολικά, το 28% όσων καταναλωτών αγοράζουν μέσω του Διαδικτύου, δηλώνουν ότι πραγματοποιούν online αγορές τουλάχιστον μερικές φορές τον μήνα (ποσοστό που αντιστοιχεί σε περισσότερους από 100.000 καταναλωτές, εκ των οποίων περίπου 20.000 άτομα δηλώνουν ότι πραγματοποιούν online αγορές σε εβδομαδιαία βάση).

Οι χαμηλές τιμές… χτίζουν την εμπιστοσύνη

Η εμπιστοσύνη των καταναλωτών σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα κερδίζεται με βάση ένα συνδυασμό παραγόντων που πρέπει να υπάρχουν, κυριαρχεί όμως η παροχή χαμηλών τιμών και ειδικών προσφορών. Παράλληλα, κρίνεται σημαντικό να υπάρχουν καλές πρακτικές από άλλους χρήστες, να υφίσταται και φυσικό κατάστημα, να υπάρχει σύστημα ασφαλών online συναλλαγών και να διαφημίζεται συχνά το συγκεκριμένο e-shop.

Οι ιστοσελίδες που παρέχουν σύγκριση τιμών και προϊόντων είναι ο δημοφιλέστερος προορισμός (51%) όσων ψάχνουν πληροφορίες για κάποιο προϊόν που τους ενδιαφέρει. Ακολουθούν οι ιστοσελίδες των ίδιων των εταιρειών που παρέχουν τα προϊόντα (37%).

Τέλος, σε σχέση με την μελλοντική εξέλιξη των online αγορών, υπάρχει σαφώς θετική προοπτική: το 58% όσων πραγματοποιούν ήδη αγορές online δηλώνει ότι θα αυξήσουν τις αγορές μέσω του Διαδικτύου, είτε «πολύ» (29%) είτε «αρκετά» (29%). Στον αντίποδα, μόνο το 9% δηλώνουν ότι θα μειώσει τις online αγορές του.

 

Η παρουσία των επιχειρήσεων στο Διαδίκτυο

Πάνω από μία στις 3 από τις επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα, δηλώνουν ότι δεν διαθέτουν ιστοσελίδα. Αυτές προέρχονται κυρίως από τον κλάδο του εμπορίου και των υπηρεσιών και πρόκειται, κυρίως, για πολύ μικρές επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών κάτω των 100.000 ευρώ ετησίως. Συνεπώς, βάσει της διάρθρωσης των δειγμάτων του «Βαρόμετρου ΕΒΕΘ», το πραγματικό ποσοστό των επιχειρήσεων του νομού Θεσσαλονίκης που δεν διαθέτουν ιστοσελίδα εκτιμάται ότι είναι ακόμα υψηλότερο. Ως ο βασικότερος λόγος που επικαλούνται οι επιχειρήσεις στο ερώτημα γιατί δεν διαθέτουν ιστοσελίδα, αναφέρεται η έλλειψη αναγκαιότητας (43%) - μάλιστα σημαντικό ποσοστό μικρών επιχειρήσεων καλύπτουν τέτοιες ανάγκες online επικοινωνίας μέσω των social media - ενώ αναφέρονται, επίσης, η έλλειψη πόρων (21%) και η έλλειψη χρόνου (12%).

Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων που διαθέτουν ιστοσελίδα αναφέρει ως βασικό σκοπό της την προσέλκυση νέων πελατών (78%), αλλά και την εξυπηρέτηση/ ενημέρωση των υφιστάμενων πελατών (49%), καθώς και την προώθηση νέων προϊόντων και υπηρεσιών της επιχείρησης (38%). Μόνο το 13% παρέχουν δυνατότητες online αγορών στους πελάτες τους και ακόμα λιγότερες παρέχουν εξειδικευμένες υπηρεσίες περιορισμένης πρόσβασης για τους πελάτες ή/και τους προμηθευτές τους.

Μεταξύ όσων επιχειρήσεων παρέχουν δυνατότητες online αγορών, εκτιμάται ότι το 21% του κύκλου εργασιών τους προέρχεται, κατά μέσο όρο από το Διαδίκτυο. Η συντριπτική πλειοψηφία (87%) των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται και στις online αγορές, δίνουν στους πελάτες τους δυνατότητες πληρωμής μέσω κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό, το 71% παρέχουν δυνατότητα πληρωμής με αντικαταβολή κατά την παράδοση των προϊόντων και το 63% με χρήση πιστωτικής/ χρεωστική κάρτας.

Σημαντικό ποσοστό επιχειρήσεων (34%) δηλώνουν χαμηλή ικανοποίηση από την απόδοση της ιστοσελίδας τους -ικανοποιημένες δηλώνουν το 60%-  ενώ το 40% δηλώνουν ότι αναμένουν αύξηση των πωλήσεών τους μέσω της ιστοσελίδας τους. Ωστόσο, μόνο 6 στις 10 επιχειρήσεις δηλώνουν ότι επιδιώκουν ενεργά την αύξηση των πωλήσεων μέσω των ιστοσελίδων τους.

Σημειώνεται ότι τα αποτελέσματα της εν λόγω έρευνας, που επισυνάπτουμε, είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του ΕΒΕΘ, στην ενότητα ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ ΕΒΕΘ..

 

 

 

Επισυναπτόμενα Αρχεία
Πίσω